Translate

Rabu, 11 September 2019

Alat-alat berfikir

Alat-alat Berfikir dalam Membuat Nota

Alat berfikir dapat membantu proses pembelajaran dan pengajaran menjadi lebih berkesan dan sistematik.

Contoh-contoh alat berfikir: 

Pengurusan grafik
Peta minda
Pemetaan i-Think
Teknik menyoal aras tinggi
Alat Cort 1
Alat Cort IV

 



Alat berfikir dapat membantu :                           
  • meningkatkan kemahiran berfikir
  • idea lebih tersusun, jelas dan mudah   difahami
  • proses mengingati lebih mudah

Æ   Pengurusan Grafik

Pengurusan grafik melibatkan pola penyusunan yang mewakili hubungan antara maklumat bagi sesuatu idea.Penggunaan borang grafik dapat membantu pelajar mengingati sesuatu perkara dengan mudah dan ingatan tersebut bertahan lama di samping menjadikan seseorang itu lebih fokus.

Borang grafik dapat digunakan dalam :
                     ·            Membanding dan membeza
                     ·            Membuat kategori
                     ·            Meneliti bahagian kecil dan keseluruhan
                     ·            Menerangkan sebab dan akibat
         ·            Mengusul periksa andaian
Contoh pengurusan grafik

h Peta Minda

     Menurut Buzan(2003), peta minda digunakan dalam pelbagai bentuk dan aplikasi termasuklah dalam bidang pembelajaran dan pendidikan di mana sering kali ia diajar sebagai 'jaring' atau 'penjaringan', merancang dan pengilustrasian dalam kejuruteraan.

Contoh peta minda
  

 Ë   Pemetaan i-THINK

Pemetaan i-THINK bertujuan untuk mempertingkat dan menerapkan kemahiran  
berfikir dalam kalangan pelajar untuk memudahkan proses pembelajaran 
mereka.

Pemetaan i-THINK berkesan untuk :
  •               Menajamkan minda
  •               Memperoleh makna dan pemahaman tentang sesuatu
  •               Menerokai pelbagai kemungkinan idea dan ciptaan
  •               Memperoleh penyelesaian yang baik kepada sesuatu masalah
  •               Menyediakan refleksi dan metakognitif mengenai sesuatu proses
Pemetaan i-THINK terbahagi kepada lapan jenis iaitu :






  Ü   Teknik Menyoal Aras Tinggi

Kemahiran menyoal merupakan alat perkembangan minda yang paling penting 
dalam kehidupan manusia. Hal ini dikatakan demikian kerana kemahiran menyoal  
menandakan seseorang itu telah menguasai kemahiran belajar.

Kemahiran menyoal perlu dikuasai bertujuan untuk :
✔ Mengaktifkan pelajar dalam kelas
✔ Memotivasikan pelajar
✔ Menanam minat dalam diri pelajar
✔ Mengenal pasti kelemahan
✔ Meningkatkan daya pemikiran
✔ Menjana pembelajaran kendiri

Terdapat tiga teknik menyoal aras tinggi :




  F   Alat-alat CoRT 1

Golongan pendidikan kebanyakkannya menggunakan teknik CoRT iaitiu Cognitive 
Research Trust yang diperkenalkan oleh Edward De Bono dalam proses 
pengajaran dan pembelajaran dan alat ini mengandungi enam bahagian CoRT iaitu :

i. CoRT 1 : Keluasan Persepsi
ii. CoRT 2 : Organisasi Proses Berfikir
iii.CoRT 3:Interaksi, Argumen, Pemikiran Kritis
iv.CoRT 4 : Pemikiran Kreatif
v. CoRT 5 : Maklumat dan Perasaan
vi.CoRT 6 : Tindakan

!!! Namun yang sering digunakan oleh guru ialah alat CoRT 1 yang mengandungi 
       tujuh teknik asas.

PMI - Plus, Minus, Interesting
(Baik, buruk, menarik)
CAF - Consider All FActs
(Ambil kira semua faktor)
C&S - Consequence & Sequel
(Kesan dan akibat daripada kesan)
AGO – Aims, Goals, Objective
(Tujuan, matlamat, objektif)
FIP – First Important Priority
(Keutamaan)
APC – Alternatives, Possibilities, Choices
(Alternatif, kemungkinan, pilihan)
OPV – Other People’s Views
(Pandangan orang lain)










RUJUKAN ;




Ismail Mustafa, Ahmad Subki Miskon & Allza Adnan ( 2016) KEMAHIRAN BELAJAR. Selangor : Penerbitan Mulitimedia.

Rosinah Edinin (2014) KEMAHIRAN BELAJAR. Kuala Lumpur : Freemind Horizon Sdn Bhd.






















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kemahiran belajar boleh ditakrifkan sebagai keupayaan atau kecekapan dalam mengumpul,memproses dan merumus maklumat secara kendiri...